Joe Hill, Gabriel Rodriguez: Zámek a klíč (recenze) [náhledový obrázek]

Joe Hill, Gabriel Rodriguez: Zámek a klíč (recenze)

Přibližně před týdnem vyšly poslední dva díly série Zámek a klíč (moje dojmy z prvních tří dílů), které jsem si objednal hned v předprodeji. Jakmile mi dorazily, tak jsem se pustil do čtení. Poslední stránku této šestidílné série jsem otočil asi kolem čtvrté hodiny ráno. Musel jsem to dočíst, Zámek a klíč si mě úplně omotal kolem prstu. A jak se na celou sérii dívám teď, kdy jsou všechny záhady vyřešeny, osudy všech hrdinů dospěly ke konci a každý klíč našel svůj zámek?

Svoje dojmy bych rozdělil na dvě samostatné části. Jedna se týká formy a druhá obsahu. Formou zde myslím kresbu Gabriela Rodrigueze, která definovala výtvarnou stránku komiksu a spoluvytvářela atmosféru. Zachytil jsem námitky, že je stylizovaná a možná i trochu dětská. Ano, má jasně čitelné linie, poměrně syté barvy a postavy mají zvýrazné proporce v obličeji – například oči, nos, bradu. Ale v případě krvavých scén se neodvrací a servíruje nám je sugestivně a se všemi detaily, což vytváří silný kontrast. Je třeba říct, že Zámek a klíč se násilí opravdu nebojí a díl od dílu je na tomto poli odvážnější a odvážnější. Kresbu mohu jen pochválit. Rodriguez v dynamických pasážích příkladně využívá perspektivu a zajímavé úhly – obzvlášť v závěru třetího dílu, Koruna stínů – a to vždy bezchybně. Nevšiml jsem si, že by mu to někde „ujíždělo“. Zkrátka, ten člověk musí mít odkresleny snad stovky a tisíce hodin. Třešničkou na dortu jsou nákresy Klíčova (dům, kde se příběh převážně odehrává) a nejbližšího okolí. Podle nich by se to místo snad dalo i postavit.

Joe Hill, Gabriel Rodriguez: Zámek a klíč

Co říci o příběhu? Joe Hill čtenáře nešetří. Zpočátku odhaluje tajemné klíče, a to k čemu slouží docela pomalu. Ve čtvrtvém díle, Klíče království, se ale téměř utrhne z řetězu a představí spoustu nových klíčů a schopností, které přináší. Na druhou stranu posune příběh nevídaným směrem a skončí takovým způsobem, že máte pocit, že z toho hrdinové sotva nějak vybruslí. Hill vrší záhady a v průběhu vyprávění vyvstává množství otázek. Na většinu odpoví pátý díl – Časohrátky – docela elegantním způsobem a odhalí, co stojí za tajemstvím klíčů a jeskyně pod Klíčovem. V závěru je pak hodně odvážný a dovolí si věci, které bych si jako vypravěč asi nedovolil. Rozhodně překvapuje a odvíjí děj nečekanou cestou. Jak jsem se blížil k závěru, představoval jsem si, co všechno ve finále bude a jak autor rozestaví postavy ke konečnému střetu mezi dobrem a zlem. Moje očekávání se nenaplnila, což mne trochu zklamalo, ale zase nemůžu tvrdit, že je Joe Hill předvídatelný. Jak jsem už zmínil v předchozí části, Zámek a klíč obsahuje poměrně hodně násilí a sexuální scény (nejsou explicitní, ale hrdinové prostě nemůžou být frigidní), a proto je věkové doporučení od patnácti let docela na místě – a to nejsem žádný puritán. Pokud bych měl rozhodnout, který díl se mi líbil nejvíc, ačkoli to u takto provázaného příběhu dost dobře nejde, bylo by to nelehké rozhodování. Ze začátku se mi nejvíc líbil díl druhý, Hlavohrátky, ale i poslední dva díly, Časohrátky a Alfa a Omega, obsahují spoustu úžasných nápadů a dialogů, hrdinové čelí těžkým výzvám, ale občas je řeší až příliš osudově a na pár místech mi přišlo, že snad až divadelně deklamují. To je ale jen drobný kaz na celé sérii. Rozhodně mi to nezkazilo celkový dojem.

Jak zakončit recenzi na sérii Zámek a klíč? Jsem rád, že jsem se nechal zlákat, pořídil si ji a přečetl. Na několik večerů jsem tak zavítal do světa plného fantasie, hororu a napětí. Někdy v budoucnu bych si chtěl rezervovat celý den nebo alespoň několik odpolední, abych si ji přečetl ještě jednou naráz. Hill a Rodriguez si to zaslouží a věřím, že výsledný dojem bude o to intenzivnější, i když už ne tolik překvapivý.