Jane Austenová – Pýcha a předsudek (recenze) [náhledový obrázek]

Jane Austenová – Pýcha a předsudek (recenze)

Další knížka, kterou jsem si vybral, abych si tak říkajíc „doplnil vzdělání“, je známá Pýcha a předsudek Jane Austenové. Byl jsem hodně zvědavý, jestli mne bude vůbec bavit, protože je to upřímně řečeno ženské téma a neměl jsem tušení do čeho jdu.

Hned zkraje prozradím, že jsem rozhodně nebyl zklamán. Přestože je kniha více než dvě stě let stará (Austenová ji napsala původně v roce 1796 a následně pro vydání upravila v roce 1813), četl jsem ji, aniž bych k ní musel být shovívavý a promíjet jí nějaké – z dnešního pohledu – přešlapy. Ano, tempo vyprávění je pomalejší – ostatně, nemůžeme čekat od anglického venkova konce osmnáctého století dramatickou akci.

Pozvolna se seznamujeme s paní Bennetovou, jejími pěti dcerami (pár stránek trvá, než si člověk zapamatuje jejich jména a povahové rysy) a otcem rodiny, který se většinou schovává ve své pracovně a vzhledem ke skutečnosti, jak se vyjadřuje jeho žena, se mu ani nedivím. Paní Bennetová jo totiž, jak to říct, trochu prostšího ducha a jde jí jen o to, aby dobře provdala všechny své dcery. Její postava mne ke konci už hodně rozčilovala a měl jsem téměř chuť ji uškrtit. Což byl jistě autorčin záměr a Austenová věděla, co dělá, když tuto postavu psala.

Hned na začátku se na netherfieldské panství nastěhuje zámožný pan Bingley a všechny svobodné slečny v okolí zbystří. Nejstarší dcera paní Bennetové, Jane, v něm najde zalíbení a stejně tak i on podlehne její kráse. Společně s ním přijede na venkov i pan Darcy, který nejen, že je ještě movitější, ale navíc vlastní panství v Pemberley a je synovcem lady Catherine de Bourgh. Avšak zpočátku všem přijde jako pyšný a nepříjemný člověk. Této skutečnosti si záhy všimne druhá Bennetovic dcera, Elizabeth, jenž se postupně stává hrdinkou celého románu. Na podzim Bingley se svou sestrou i s panem Darcym odjíždí do Londýna. Jane je pochopitelně zklamaná a paní Bennetová lamentuje a hořekuje, protože si Bingleyho už dávno vysnila jako svého zetě.

Celý děj je samozřejmě bohatší a je v něm více postav a vztahů. Během celého příběhu se odehraje několik svateb, zasnoubení a nedorozumění. Dojde i na onu pýchu a předsudek zmiňované v názvu. Zdálo by se, že na tom nastíněném příběhu není nic zajímavého. Ano, Austenová v podstatě jen popisuje život tehdejší střední a vyšší vrstvy a celému vyprávění schází výraznější motiv, zápletka nutící stále číst a nedávat knihu z ruky. Její výhodou je, že umí napsat dialogy. Postavy spolu často rozmlouvají, a tak se čtenář nenudí, jako v případě sáhodlouhých popisů, kterých se Austenová vyvarovala. Dialogy jsou navíc vtipné a celá Pýcha a předsudek se nese v lehce ironickém tónu – především díky postavě Elizabeth a jejímu náhledu na další hrdiny. Postupně se i vztahy splétají, situace začínají být lehce dramatické, ačkoli nikdy nepřekročí práh zábavného romantického příběhu.

Po dočtení si tak říkám, čím mě vlastně Jane Austenová dostala, že jsem ke konci každou stránku hltal a už už jsem se chtěl dovědět, jak to celé skončí? Asi tím, že její postavy připadají člověku živé. Nefilozofuje jako Oscar Wilde – popisuje životy lidí, a přestože z některých dělá téměř figurky, pořád mi nedělalo problémy uvěřit jejich motivacím. Jen mi přišlo někdy v polovině knihy, že se láme pohled Elizabeth, když se dozví, jak Darcy pohlíží na její rodinu a Austenová podle toho vyprávění tak trochu přiohne. Každopádně oceňuji, jak dokázala zachytit myšlenky hlavní hrdinky – a to je možná hlavním trumfem, s jehož pomocí si podmaňuje čtenáře i po dvou stech letech. Musím přiznat, že je to obdivuhodné, obzvlášť potom, co jsem si přečetl, že neměla vlastní pracovnu a psala v salóně, kde ji často někdo vyrušoval.

Těžko někdo odhadne, kolik lidí se bude k Pýše a předsudku vracet za dalších dvě stě let, ale já doufám, že se jich pár najde.