Drew Karpyshyn: Mass Effect – Zjevení (recenze) [náhledový obrázek]

Drew Karpyshyn: Mass Effect – Zjevení (recenze)

Výzkumná stanice na základně Sidon byla napadena. Poručík David Anderson a jeho tým má za úkol zjistit, co se na stanici stalo a zajistit přeživší, pokud vůbec existují. Co se vlastně na Sidonu zkoumalo? A jak je do záležitosti zapletená Kahlee Sandersová, která krátce před samotným útokem základnu opustila?

Mass Effect je na poli videoher pojem. Jde o sérii (aktuálně trilogii – čtvrtý díl už se ale připravuje) sci-fi her s příběhem a samozřejmě i nějakou akcí. Sám jsem žádný díl Mass Effectu nehrál, ale zaznamenal jsem, že série existuje a že je hodně oblíbená. Každému, kdo se pohybuje oblasti her, také neušlo zklamání, které provázelo konec třetího dílu a závěr celé trilogie. Neměl jsem ani zdání, jestli kniha popisuje něco, co je součástí herní série, nebo jde o úplně jiný příběh. Až později jsem zjistil, že jde o prequel. Události zachycené ve Zjevení se tudíž stanou před událostmi ve hrách.

Na stole jsou tedy následující otázky. Dokáže knížka zaujmout? Představí nováčkům poutavým způsobem svět Mass Effectu? Donutí čtenáře sáhnout po dalších dílech nebo po samotných hrách? Telegraficky: ne, ne a ne.

Zjevení nijak nevybočuje z řady jiných paperbackových příběhů. Občas má člověk pocit, že to snad píšou podle nějaké příručky nebo že to u nás překládá jeden a ten samý člověk. Je to akční, nenudí to, ale pokud máte rádi sci-fi klasiku formátu Isaaca Asimova nebo A. C. Clarkea, tak se musíte holt poohlédnout jinde. Z knihy si odnesete podobný dojem, jako při koukání na béčkový film. Čert vem nějaké nelogické věci, kdy je lidstvo osm let po prvním střetu s mimozemšťany bráno jako právoplatný člen v diplomacii a kdy se neřeší jakákoli jazyková bariéra mezi různými druhy. Horší je to s motivy respektive s vývojem jednotlivých postav – autor prostě v příběhu chce city, nějaké pnutí mezi postavami, tak ho tam bez rozhlížení dá. Nikdy se ale doopravdy nepodíváme postavám pod kůži. Možná za to mohou bezbarvé popisy, možná několik nesmyslů (vesměs naštěstí detailů), na které v knize čtenář narazí.

Knize se nedá upřít snaha o efektnost a o udržení čtenářovy pozornosti. Docela se jí to daří, ale nikdy nenastoupí moment překvapení. Nikdy si neřeknete – „Tak tohle je paráda!“ Pro člověka, který viděl spoustu dílů ze seriálu Star Trek nebo Krajní meze, ve Zjevení není nic, co by ho ohromilo. Ano, je to trochu drsnější, je tam více násilí a má to působit „špinavě“. Ale to je vše. Podrobnosti samotného děje se z hlavy vykouří až překvapivě snadno. Autor neexperimentuje, drží se v předepsaných mantinelech. Přitom by stačilo přimíchat do děje jednu nebo dvě zajímavé linky s nějakými šťavnatými postavami, přidat jim nějaký zlozvyk, udělat je plastickými. Nechat je, ať se spolu hádají nebo pošťuchují za hranicemi jednoduché hlášky.

Fanoušci Mass Effectu se v knize alespoň dozví, jak to začalo a jak se do děje přimíchaly některé postavy. V jejich očích může být Zjevení lepší než u lidí, kteří jsou tímto světem „nepolíbení“. Otázka je, jestli má nováčkům co nabídnout. Moc toho není. Jediným tajemstvím je, kam zmizela rasa Proteanů, jež zanechala svou technologii na Marsu a umožnila tak lidstvu obrovský skok kupředu v dobývání vesmíru. Dvoufázové odhalení, co že se to zkoumalo na Sidonu, zpočátku vyvolá úsměv a poté sice lehce navnadí, ale stejně není řečeno, co z toho vyplývá a proč je to tak významné.

Byl bych rád, kdybych toho o Zjevení mohl napsat víc, ale ono pořádně ani není co. Jde o řemeslnou průměrnou práci, která by se vám (stejně jako všechny ty knížky ze série Stopy hrůzy, které se četly před dvaceti lety), nebýt značky Mass Effect, vytratila z paměti než byste třikrát zopakovali „Vesmírná odyssea“.

P.S.: Autor má zřejmě nějakou fixaci na plíce. Neustále v různých variacích opakuje, že horký vzduch pálil v plicích, plíce byly poškozené kouřem, tlaková vlna vehnala výpary do plic a podobně. Ke konci už je to trochu komické. Příště by si mohl oblíbit třeba slezinu nebo játra.